close
متخصص ارتودنسی

آنان كه خاك را به نظر كيميا كنند/ آيا بود گوشه ي چشمي به ما كنند...؟ روستا ها
Coded-->

شرام
روستا ها


تبلیغات
نظر سنجی
نظر سنجي در سايت










نظر شما ددر مورد سايت



لینک های مفید
سایر امکانات


وب سايت ختم قرآن مجيد

سه رچه مه

برنامه گلها

کد متحرک کردن عنوان وب

آپلود عکس

وبلا

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

نیت کنید و اشاره فرمایید

www.dastanak.ir www.shereno.com

ایران اسکین

Online Useriv>

TEXT جزیره قشم

امارگیر حرفه ای سایت



قدرت گرفته از: رزبلاگ
طراحی و سئو از: سئو قالب
استاد محمد حسين كيمنه اي

شرام

باقرار دادن كد لوگو ي ما در وبلاگ يا سايت خود مارا به دوستان خود بيفزائيد
اخبار هنري سايت شرام

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

طبقه بندی: روستا ها,
[ جمعه 30 تير 1391 ] [ 1:32 ] [ فريد عباسي ]

دزآورکجاست و آثار تاریخی و دیدنی آن کدامند ؟


 نام روستایی است زیبا و با صفا درپای کوه (دالانی) از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه واقع دراستان کرمانشاه قراردارد. دزآوراز شرق با روستاهای(کیمنه وهانی گرمله) ازغرب با شهرنودشه،از شمال وبه موازات کوه دالانی باکوه های زیبای بخش اورامان تخت (شهرستان سروآباد) وازجنوب با شهرهای نوسود و طویله (کردستان عراق) هم مرز می باشد،این منطقه که ادامه اورامان لهون بوده وشهرنوسود و مرکزیت آن رادارا می باشد.این روستا که به ( بهشت اورامان) معروف است به واسطه چشمه وباغ های فراوان وکوهستان ها ومکان های سرسبزاین شهرت را پیدا کرده ، تاریخی به قدمت اورامان دارد که با ذکرآثار تاریخی وباستانی سابقه تاریخی دزآوربیشترمشخص می شود:

 

1- آثارتاریخی و به جا مانده (شهرترتیبا) درحد فاصل این روستا وشهرطویله (کردستان عراق) ازیادگارهای دوران مادها.

2- آرامگاه بزرگ مرد دین اسلام،شیخ شهاب الدین بغدادی(741ه.ق-)ازشاگردان بزرگ حضرت غوث عبدالقادر گیلانی (غوث الاعظم) که جهت تبلیغ اسلام وشریعت پیرو مراد خود به دزآور آمده  و با زنی دزآوری ازدواج کرده که حاصل آن 3 دختر بوده است .   که درمطالب تاریخ بزرگان بیشترتوضیح داده می شود.ایشان استاد و پدر زن سید مصطفی اورامی مشهور به ( پیرشالیار) و جد آیت الله مردوخ کردستانی می باشند.

3- آرامگاه بزرگان واولیاالله ازجمله: پیرمحمد-ادالوپیرا(مادرپیرمحمد وبزرگان دیگر) – و صوفی سیرالی( سید باباعلی) که به عقیده حاج محمدعبدی پور دزآوری ،ایشان جد بزرگ  پدربزرگم صادق محمدنژاد می باشد.

4- چشمه مالمین(معلمین) محل درس وکتابت وارشاد مریدان وشاگردان شیخ شهاب الدین  بوده است ،که درجوارآرامگاه شیخ قرار دارد و به گفته مردم دزآور که سینه به سینه نقل شده است،هرچند دربرخی ازسالها وآن هم درماه های پایان تابستان آب چشمه کم شده ، ولی تا حال این چشمه خشک نشده ودرچهارفصل آب ازآن  جاری می شود.

5- مکانی سرسبز وباغ دار به نام (دره ومه ری) که محل مشورت انجمن وبزرگان  و زیرکان روستا به نام های ژیرلا بوده است که مردم براساس انتخابات سالم  افراد (ژیر) یعنی زیرک وعاقل را جهت اداره مطلوب روستا برمی گزیدند ( گویند شیخ  به  همراه شاگردان و ژیرلا درهمین مکان جهت اداره امور به شور و تبادل فکری اهتمام داشتند.

6- قلعه ها وآثار تاریخی در( قه لاو را- قه لاو گاورا - قه لاوه روبیرا ) که حکایت ازرواج دین زردشت که درقلعه گاورا ( همان گوریاگبر زردشتی) که همان مغ ها وموبدان زرشتی بوده  وبه عنوان مبلغان و روحانیون زردشت تعالیم آیینی را برای پیروانشان بازگوکرده و برای روشن داشتن آتش قلعه ها وترویج دین به همراه امشاسپندان و نگهبانان آتش،تلاش  می کردند.

7- وجود سنگ قبرهای دوران اسلامی دراطراف چشمه مالمین ،که گویند گذشته خطوط  میخی و پهلوی اشکانی درآن ها وجود داشت ، لیکن اکنون زبان کوفی وعربی وآن هم بسیارناخوانا ماندگار است.



بازدید (51)
اخبار هنري سايت اخبار هنري سايت شرام

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

طبقه بندی: روستا ها,
[ جمعه 30 تير 1391 ] [ 1:22 ] [ فريد عباسي ]

هانی گرمله (هانه گرمله)  آبادیی است در غرب ایران، استان کرمانشاه ، شهرستان پاوه ،بخش نوسود، در نقطه صفر مرزی با کردستان عراق و هم مرز با آبادی بیاره عراق . مردم اینجا با زبان هورامی تکلم می کنند و مسلمان وپیرو مذب امام شافعی  هستند.در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق ساختمانهای روستا بکلی تخریب ، وباغها ودرختان خسارت زیادی دیدند .

از این رو برای درک این نگارش می توان چهار دوره  زمانی  برای این ده کوچک در نظر گرفت :

 1-  هانه گرمله کهن

 2- هانه گرمله قدیم (قبل از انقلاب اسلامی )

3- هانه گرمله پس از انقلاب و قبل از جنگ

4- هانه گرمله نو  (پس از هزینه های انسانی و مادی جنگ تحمیلی)

 

 وجه تسمیه

هانه گرمله از دو واژه هانه  به معنی چشمه و گرمله به معنی گرمی ساخته شده است . این نام در واقع نام چشمه ای است در مرکز ده که گویا در طول فصول سال از گذشته تا حال میزان آب آن کاهش و افزایش داشته اما هرگز نخشکیده واین چشمه همیشه گرم و جوشنده جریان داشته است. و این احتمال وجود دارد که دلیل سکنی گزیدن مردم کهن ده و ایجاد آبادی هانه گرمله بوده است .

 آنچه در مورد هانه گرمله کهن شنیده ام ; چون این آبادی در قدیم  صعب العبور و فاقد جاده ( دو یا سه سالی قبل از انقلاب برایش جاده زدند) بود و دور از حکومت های مرکزی قرار داشت حکامی محلی به نام بگ داشته است. برخی از این بگ ها در زمان های بسیار دور بر جان و مال  و ناموس مردم  حاکم بودند و بر رعیت، ظلم روا    می داشتند . بگ ها و خانواده  شان (بگ زاده ها ) به اصطلاح  طبقات اجتماعی اقتصادی  برتر آبادی بوده اند.  پس از دوره کهن در قدیم این ده، کدخدا داشته است . کدخدا مردی خردمند از میان مردم آبادی و مورد تایید اهالی و رابط امور مردم با حکومت بود.آخرین کدخدای ده، قبل از انقلاب، محمدسعید  طیبی  فرزند  محمد رشید فرزند قادر می باشد که پس از کدخدا محمد کریم  حدود سال 1330 (ه.ش) تا بیش از بیست  سال کدخدای ده بوده است. ایشان تلاش می کردند تا تاثیرشرایط جبر و ظلم حکومت بر مردم و بی عدالتی زمان را بر مردم ده با تصمیم گیری های خردمندانه بکاهد.

در زمانهای دور حدود 60-70سال پیش مردم هانی گرمله در فقر ونداری ومشقت بسر می بردندو خانواده هابرای امرار معاش وکسب وکار حداقل امکانات لازم رانداشتند.

در آن زمانها زنان دوشادوش مردان(علاوه بر کارهای خانه ورسیدگی به بچه ها) در کارهای باغداری وگله داری وحتی در کوهها همراه با مردان، گیاهان کوهی (مثل لو) را جهت احشام وحیوانات خود در فصل زمستان جمع آوری می کردند.

و اما در هانی گرمله بدلیل نبودن کشاورزی ،مردها مجبور بودند برای برآوردن مایحتاج غلات و نان دست به کارهای دیگری ازجمله مسافرت بزنند ودر گروههای کوچک وبزرگ وبصورت کاروان، توت وگردو وبقیه محصولات باغات خود را از راههای صعب وسخت از طریق عراق(پینجوین)به مرز بانه برده واز آنجا به سقز وبانه وبوکان رفته و با فروش آنها احتیاجات خود را ازجمله گندم وجو و.....خریداری میکرده وسپس باز می گشتند.

شغل مردم

 شغل مردم  هانی گرمله قدیم باغداری و دامداری بوده است و باغداران در تابستان  به خانه  باغ هاشان  در کنار چشمه هاوجویبارها کوچ میکردند ودر آغاز سرمای زمستان به ده باز می گشتند. و دامداران ده در فصل بهار به  خانه های کوهستانیشان که در زبان محلی« هوارگه »نامیده می شود می کوچیدند و با این اوصاف و گویایی شواهد آن، علاوه بر محصولات باغی  محصولات لبنی طبیعی و خالص و گوشت دام هایشان راهم داشتند و این، اثبات سازگاری کامل این مردم با شرایط طبیعی محیط شان بوده است و بهینه ترین رابطه با طبیعت را دارا بوده اند.

 

مکان مذهبی:

بارگاه امامزاده محمد غیبی  در این آبادی ، در نزد مردم ده مکان شناخته شده مقدسی است . گویا امامزاده در گذشته های دور در شهر بغداد توسط حاکم ظالم آن، مدتی زندانی شده است و پس از رهایی از زندان به همراه مرید خویش به نام صوفی خداداد به اورامانات عزیمت ودر هانی گرمله جان به جان آفرین تسلیم می کند. و مرسوم بوده است که مردم این ده و آبادی های مجاورش عصر های چهارشنبه برای زیارت امامزاده به این مکان  می آمدند. و گویا در قدیم به هنگام  وقوع خشکسالی ها، طایفه ای سرشناس و پاک  به نام «گچینه»از عراق با انجام مراسم آیینی مخصوص برای دعای باریدن باران بدین مکان می آمدند . مردم  محلی  به استجابت این دعاها ایمان داشتند( همچنان که تجربه شان نشان می داد) مدتی پس از این  دعا، باران می بارید.

مکان آموزشی

در هانی گرمله قدیم مدرسه در همان مکان حال حاضرش قرار داشت .و تنها در سطح دبستان بود و سطوح دیگر تحصیلی را  نداشت.  این دبستان که «خُرّم»نام داشت تنها دارای شش اتاق بود که یکی از آنها انبار و یکی دیگر دفتر ویا منزل معلم بود. از افرادی که در این دبستان  مدیر و معلم بود مردی شخیص به نام  مرحوم باقر خالدی و هانی گرمله ای بو د.سبک تربیتی ایشان همان سبک مرسوم زمانه که مبتنی بر تنبیه و ارعاب دانش آموزان جهت انجام تکالیف بود. به هر حال ایشان دلسوز و خیر خواه شاگردانش بود و از آیین نامه های وقت پیروی می کردند. از جمله دیگر معلمان ده  در گذشته مرحوم ملا محمد حق پناه که از مردم ده مجاور (کی منه) و اسعد لایی و شهیدان خسرو رحمان زاده و فرهاد فتحی بودند. آقای رحمان زاده را مردم ده به مهربانی و رئوف  بودن  می شناختند مدرک ایشان دیپلم قدیم بود. و بعدها در جنگ تحمیلی در کوه پشت نیسانه(روستایی در منطقه اورامانات) به نام بیلت شهید شد. آقای فرهاد فتحی پس از مدتی برای ادامه تحصیل رهسپار کشور انگلیس می شود اما مامورین جلاد ساواکِ شاه، ایشان را مدتی بعد به قتل می رسانند و خانواده و مردم هانی گرمله در سکوتی سرشار از خشونت خفته در ماتم ودر خفا- از ترس جور حکومت- عزا گرفتند. و به این دلیل پس از پیروزی انقلاب این مدرسه مزین به نام شهید فرهاد فتحی شد.

در زمان شاه پهلوی برای انجام امور اداری(مثل ثبت اسناد) این ده ومردمِ تا حد زیادی محروم از سواد و تحصیلش حتی گاهی کار گذاران اسراییلی استخدام می شدند.آری،کام این مردم  با تمام کوچکی آبادی شان ، طعم تلخ ستم را چشیده است. و این نگارش تنها بیان غیر سو گیرانه واقعیت و هویت نیست بلکه بیان رنج ها و خون دل های ناشی از درد های مشترکشان است.  فرهنگ و هویت این آبادی( در سهم به نوعی کوچک اما ارزشمندش) شریک تمدن سازی منطقه وجامعه بزرگترش بوده است.

 

جنگ تحمیلی :

در جریان جنگ تحمیلی هانی گرمله و ساکنینش از جمله آبادیها و مردمانی بودند که هزینه های انسانی و مادی فراوانی را متحمل شدند. مردم این ده از آثارمخرب روحی ،جسمی، اجتماعی و بی خانمانی وآوار گی از مال و مسکن شان رنج و مشقت زیادی کشیدند و مجبور بودند برای مصونیت از تجاوز زمینی نیروهای بعث به شهر های  مریوان و پاوه مهاجرت کنند، هر چند این شهرها هم کاملا" امن نبودند و شرایط جنگ زده گی بر مردم حاکم بود . پس از جنگ بازسازی منطقه آغاز شد و برخی از مردم اندک اندک به آبادی باز گشتند اما برخی دیگر در همان شهرها سکونت گزیدندو بیشتر به صورت  مهمان به آبادی باز می گردند.

 

چشمه های روستا

در طبیعت ناب و دیدنی هانی گرمله از زیباییهایی که هر بیننده را  مجذوب می سازد ، بیشماری چشمه ها یش است که جوشنده از آب زلال وپاک برف های کوهستان شاهوی هانی گرمله است . چشمه های فراوان  اصلی و فرعی جاری در هانی گرمله سبب رونق گرفتن باغ های انبوه و ثمره دادن میوه های مرغوب و آبدار و فراوان بوده است .

چشمه مرگ  یا گلابی( هانه مرو): در نزدیکی مدرسه هانی گرمله  چشمه  هانه مرو قرار دارد و دو دلیل احتمالی برای نامش وجود دارد: اول اینکه این چشمه در هر سال بعد از سه یا چهار ماه می خشکد(به عبارتی دیگر می میرد) به همین دلیل به آن هانه مرو(چشمه مرگ ) گفته اند.و دلیل دوم برای این نام ،احتمال وجود درخت گلابی کوهی در گوشه چشمه بوده است. زیرا« مرو» در زبان محلی هورامی دو معنی  دارد:مرگ و گلابی.

رود خانه خروشان دره هانی گرمله از برف کوه های  شاهو (هیات)و چشمه های آن مثل خرخره تا چشمه  کیمنه (آبادی مجاور) و چشمه های سور آرنگ که روبروی بارگاه امامزاده محمد غیبی است و هانه مرو سرچشمه می گیردو در هنگام پس از بارندگی ها می خروشد و و باغ های اطراف دره را سیراب می کند.

چشمه سلیمان بگ: این چشمه در باغ یک بگ زاده به نام سلیمان قرار داشته است به همین  دلیل به آن چشمه سلیمان بگ گفته می شود. در آغاز فصل گرما مردم باغدار ده به «خانه باغ » هاشان کوچ می کردندو تا اوایل پاییز آنجا می ماندند. هم از نزیک تر باغداریشان را انجام می دادند و هم از گرما و گرد و غبار محیط ده مصون می شدند. و اغلب از آب چشمه هایی مثل سلیمان بگ استفاده می کردند.زلالی آب سخاوتمند و جوشان  چشمه سلیمان بگ،بیننده را  به سنگ ریزه های روشن ته چشمه خیره می کند و می توان زیبایی را باصریح ترین تصویر بی بدیلش نظاره کردو شاید آدمی به این همه محرومیت از طبیعت بکر حسرت بخورد.

دراطراف این چشمه در گذشته  چایخانه سنتی و کبابی قرار داشته است وجایی برای دور هم جمع شدن مردان آبادی بوده است . البته مغازه هایی برای تامین مایحتاج مردم  مثل پارچه و دیگر اقلام هم اینجا قرار داشت و شبیه بازارچه بوده است.

چشمه میدان: چشمه میدان، چشمه ای در انتهای خاک هانی گرمله در مرز با آبادی بیاره عراق است.آنجا هم گاهی محل دور هم گرد آمدن  مردم ده بوده است به این دلیل به آن چشمه میدان گفته اند.

مردم مسلمان  ده، در کنار هر چشمه شان مکانی مسطح  از سنگ و سیمان (ته ون نما) برای نماز گذاردن درست  کرده اند.آنان مردمی پاک دین ازجنس روشن و زلال چشمه هایشان بوده اند.

دیگر چشمه ها: چشمه خانم ، چشمه آلوچه (هلوچه) ، چشمه دایی سلیم، چشمه حاجی عثمان، چشمه حاجی حامد، چشمه محمد ویس.

میوه های درختان روستا

گردو، توت(سرخ توت،توت خالدی،توت کومه دره، توت بی تخم و توت تهرانی)،گلابی،آلوچه، هلو، سیب محلی، شفتالو ،زرد آلو، انار، انجیر( کوچ سیاه، کوچ زرد، مجیفی یاسبز رنگ، کوچ کال)، انگور(لک لک، دره بول،اسکری، دیمی).

درختان کوهستان:ون، بادام کوهستانی،گلابی وانجیرکوهستانی.

حیوانات کوهستان: بز کوهی (آهو)،گرگ،خوک،سمور ،خرگوش، کبک(ژرژ)،عقاب (دال)و... .

کوهستان بهاری هانه گرمله محل جمع آوری گیاهان خوراکی کوه توسط اهالی اش بود.گیاهانی مثل کنگر، ریواس، شنگ، قارچ کوهی، پونه و گیاهان معطری چون سور هراله (گل آن صورتی است)،چنور، برزلنگ و...  .         

 


منبع: http://hanigarmela.blogfa.com/

نوشته :  نگین طیبی با كمي تفصيل  




بازدید (70)
اخبار هنري سايت اخبار هنري سايت شرام

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

طبقه بندی: روستا ها,
[ جمعه 30 تير 1391 ] [ 1:18 ] [ فريد عباسي ]

روستای بیدرواز یکی از روستاهای هورامی زبان واقع در هورامان لهون می باشد. این روستا از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال به  کوههای  تخت وژالانه ونویجر ازجنوب به روستای هانی گرمله ازشرق به روستای کیمنه و از غرب به کوه شرام مشرف به روستای سه رگه ت عراق منتهی میگردد.

 بیدروازدارای آب وهوای مناسب ومعتدل و باغ های سرسبز وچشمه های جاری در چهار فصل می باشد.با این وصف موقعیت گردشگری وطبیعت زیبای روستای بیدرواز ازچشم گردشگران به دور مانده است. طبیعت زیبا وسیرانگاه دالانی در ادامه به طرف شمال به روستای بیدرواز وحوالی آن ختم می شود .

ساکنان اولیه روستای بیدرواز چهار برادر به نامهای حمله ولیال –خالو ولیال-سلیمان ولیال-یوسف ولیال بوده اند که حق نظر که اهل مهاباد بوده واولین آسیاب را در جایی به نام (ته ن گانه ی بیدرواز ) راه اندازی می کند ومدت زیادی را به خدمت چهاربرادر می پردازد ومردمان امروز روستای بیدرواز از نوادگان همان چهار برادر مذکور هستند که به چندین تیره وطایفه تقسیم شده اند.

روستای بیدرواز از زمانی که مردم آن را به عنوان اقامتگاه خود انتخاب کرده اند تا به امروز پنج بار مورد حمله جنگ قرار گرفته و خالی از سکنه شده است که پنج بار به قرار زیر است

۱- جنگ بیدرواز با روستاهای اطراف

۲-دولت عثمانی در موقع جنگ با ایران آن را آتش زد و مردم را قتل عام وکشتار کرده اند

۳-جنگ هورامان تخت لهون که هورامی ها آن را آتش زده اند و خالی از سکنه شده است

۴-افراسیاب بیگ که منطقه بیدرواز را آتش زده خالی از سکنه شده است

۵-دوره اخیر جنگ ایران و عراق که بکلی ویران ومردمش آواره شدند.

روستای بیدرواز همان طور که از اسمش پیداست و بنابه  نقل قولهای ریش سفیدان وقدما (بیدرواز یعنی جای که دروازه و در نداشته باشد یعنی بدونه محافظ باشد) ریش سفیدان روستا اینچنین از آبا و اجداد خود شنیده و به ما نسل امروز رسانده اند که روستای بیدرواز پادشاهی به نام یزگرد در آن حاکم بوده و روستای کیمنه که در همسا یگی بیدرواز است پاشاهی به نام یزجرد حاکم وقت بوده است که این دو. پادشاه برسراملاک و تصرفات روستاهای خود به جنگ می پردازند ویزگرد پادشاه بیدرواز  دروازه روستا را خالی و بدو ن نگهبان رها می کند و از این رو یزجرد پادشاه کیمنه می گوید چون حاکم بیدرواز قلعه و دروازه را رها کردند از این رو اسمش را می گذارد بیدرواز یعنی خالی از نگهبان و محافظ و نام بیدرواز را برای روستا انتخاب می کند.(فولکلور)

در مورد کوه شرام واقع در غرب روستا نیز اینگونه نقل است که حاکمی به نام شهرام  درآن منطقه حکمفرمائی می نموده وکوه به اسم او نامگذاری شده است این حاکم بنا به دلایلی منطقه راترک و به کراوای عراق پشت دربندیخان رفته و درآنجا ساکن شده وبتدیج کوه شهرام به اسم شرام تغییر نام می یابد.

در اطراف روستای بیدرواز  قبور افرادی صالح بطور پراکنده وجود دارند که این افراد برای حفظ دین خود به منطقه بیدرواز که منطقه امنی بوده است آمده اند اسامی  تعدادی ازآنان به قرار زیراست:

۱- “محمود سرواوایا”به تعبیری سرولا که در قسمت فوقانی روستا نشینگاهی برای خود انتخاب میکند ودر همانجامشغول عبادت وراز ونیاز باخدای خود می پردازد .

۲- “دووه نه ر ه ” که نامش صالح بوده و مربوط به ۵۰۰ سال پیش می باشد.

۳- “سید پیرا ” ۱۱ برادر داشته که در روستای کیمنه ساکن بوده و سید پیراکه برادر آنها است به روستای بیدوراز می آید که بنا به قولی به خواب  اهالی روستا آمده و خود راسید محمد معرفی کرده است .

۴- “شیخ صیالی” که متا سفانه هیچ گونه اطلاعاتی از آن وی در دسترس نیست.

۵- “سیدخردی وانه” که از اهالی اصفهان بوده که در دوران صفویه به خاطر حفظ دین خود به این منطقه آمده ودر بیدرواز ساکن شده است.

گردآوری:  شیرزاد صفری کارشناس ارشد فلسفه

 



بازدید (34)
اخبار هنري سايت اخبار هنري سايت شرام

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

طبقه بندی: روستا ها,
[ جمعه 30 تير 1391 ] [ 1:15 ] [ فريد عباسي ]
معرفي روستاي كيمنه

معرفی روستای کیمنه

موقعیت ووضعیت جغرافیایی:

این روستا درغرب شهرستان پاوه واقع ،وتابع بخش نوسود می باشد كه درنقطه صفر مرزی با روستاهای بیاره وطویله ی عراق همجوار است .دیگر روستاهای هم جوار آن ،هانی گرمله وبیدرواز هستند كه در غرب وجنوب آن واقع شده اند فاصله روستا تا مركز استان حدوداً200كیلومتر است  وتا مركز شهرستان 120 كیلومتر فاصله دارد.

آب وهــــوا:

معتدل در زمستان سرد برف وباران زیادی می بارد به طوری كه جاده ی روستا اواخر فصل پاییز تا اواخر بهار براثر بارش برف سنگین مسدود می شود.

كوهها و اماكن دیدنی :

این روستا دارای كوههای بلندی كه جزء سلسله جبال زاگروس به شمارمی روند واز لحاظ چشم انداز طبیعی به مانند آلپ اروپا منا ظری زیبا ودلكش وبدیعی دارند از جمله :نویجر ،هیات ،دالانی، میروتمان ،شـــرام ،تته ،تون كشكان و مله گای سوره هه راله ، گیله روژ،مارانی،كلو كاوی،سه چادرگاه ،دربند،كوره مایین،كول سه، وره تاو، مله سور،چاله سه را ،پشت كه مه ر،هه واره به رزه .....

ازجمله چشمه های آب طبیعی كه در گرمای تابستان دارای آب بسیار سرد هستند میتوان «چه مه ،نویجه ر، خورخوره،هانه باكه،هانه سه رده ،هانه چیاله ،مه فرا ،هانه مرو و.....وهزاران چشمه كوچك وبزرگ وآبشارهای طبیعی وزیبای دیگر.

اماكن مذهبی:

زیارتگاه دوازده برادركیمنه:«خضر الدین ،پیر نظیر، پیر عثمان،پیره خرته له ،پیر سیدی،تایله گوره، پیر گوله ، دو ه نره ، پیره وارینه ،پیره وه ت ، قباله، پیر محمد» ،بابا خاكی پدر 12برادر ، محمد غیبی،حاجیه سوره ،پیر خضر باغ ملا محمد زمین حمه ویس ، قلای گاورا ،بابا زه رین.

جمعیت :

قبل از آوارگی 250 خانوار وهم اكنون بیشتر از 800خانوار می باشد كه جمعیت جوان اكثریت را داراست .

هنر مندان مشهور :

مامو عارف فرزند معی الدین – لالو عبدالله فرزند شمس الدین – زوراب و مجنون و شفیع پسران محمد خالدی زوراب –عثمان پسر مؤمن مشهور به عثمان كیمنه ای – محمد حسین فرزند یوسف خالدی ( این دو هنر مند آخر به برادران كیمنه ای مشهورند كه از بنیانگذاران آواز های محبوب «سیا چمانه» و دره ای وورده بزم وچپله و.... هستند).استاد نی ودهل زن مشهور:رحمان پسر محمد زوراب مشهور به رحمانه .وخوانندگان وهنر مندان جدید چون :سیروان ودلسوز خالدی ،قاضی خالدی ،قربانی ، جليل عباسي، فريد عباسي ،مرحوم فواد خالدي ، حاتم خالدي ،

امكانات:

تا قبل از آوارگی وجنگ تحمیلی روستا دارای آب ،برق وبیمارستان و مدارس ابتدایی وراهنمایی و دبیرستان بوده است ولی بعدها بر اثرجنگ تحمیلی روستا ویران و 20سال متروكه بوده است هم اكنون روستا در حال بازسازی توسط اهالی سخت كوش منطقه  است و ازبیشتر امكانات اولیه محروم می باشد .

سابقه تاریخی:

در هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد اقوامی در دامنه‌ها و دره‌های زاگرس مسكن گزیدند كه پس از به قدرت رسیدن به تصرف شهر‌های بین‌النهرین پرداختند كه این اقوام در تاریخ به نامهای گوتی یا كاسی معروف شد.

ساكنان زاگرس به استناد كتیبه‌های بابل،آشور و عیلام طوایفی مانند لولوبی- ناپری- منابی- آمادی و پارسوا بوده‌اند. بر اساس شواهد تاریخی و سفر جنگی سلم‌النصر سوم آشوری (837 ق‌م) به طرف كردستان كه ساكنان كوهستان‌های كردستان را پارسوا نامیده نامیده است. به احتمال فراوان ساكنان منطقه‌ی اورامان به علت صعب‌العبور بودن منطقه و امنیت در برابر دشمنان كمتر دستخوش تغییر و تحول و اختلاط گردیده‌‌اند كه پایدار ماندن زبان، پوشش و آداب و رسوم كهن ایرانی در منطقه‌ی اورامانات خود شاهدی بر این مدعاست به دلایل فوق و شواهد می توان گفت كه ساكنان منطقه‌ی اورامانات از بازماندگان قبایل پارسوا می باشند چرا كه سلم‌النصر به صراحت اشاره كرده است كه ساكنان كوهستان‌های كردستان از قبایل پارسوا می باشند مسلما در اصالت قوم كرد و عدم اختلاط آنها با اقوام دیگر به دلایل فوق و ذلایل بسیار دیگر تردیدی نیست و این نكته‌ بارها توسط متشرقین و كردشناسان ایرانی و غیر ایرانی مورد تاكید قرار گرفته است.در زمان ساسانيان هم اين مناطق داراي جمعيت بوده و همواره مورد تاخت و تاز حكوكتها و قبايل و جنگهاي داخلي و خارجي  بوده است براي شناخت بيشتر اين منطقه رمان شرام را مطالعه فرماييد كه به جزئيات بيشتري با مدارك مربوطه و استنادات جاينامه ها پرداخته است.

پوشش جنگلی و گیاهی:

به علت نزول باران كافی در روستا پوشش گیاهی خودرو بسیار فراوان میباشد كه مهمترین آنها جنگلها،مراتع و پوشش گیاهی گسترده كوهستانی و كوهپایه ای میباشد سراسر روستا را پوشش گیاهی متراكم فراگرفته است. جنگلها و بیشه‌های منطقه‌ی شامل درختان بلوط،مازوج،ونوشك،سیاولیك،زالزالك وحشی،امرود(گلاب كوهی)،بادام كوهی،آلبالوی كوهی،گون،انجیركوهی،ودرخت بید میباشد. در نواحی كوهستانی و هموار منطقه‌، انواع گیاهان خوراكی و دارویی می روید كه به زبان كردی میتوان:

توله‌كه- وله‌ره- پرنه- خوژه- كاشمه- كلاقن- پیازوحشی- شنگ- قازیاخه- ریواس- سوره‌بنه- پیچك- و ازگیاهان خوشبو و دارویی میتوان: وره‌كر‌مه ر- به‌رزه‌لنگ- شه‌و‌بو و چنور اشاره كرد.

زندگی جانوری:                                                             

دربیشه زارها و كوهستانها و دره‌های روستا با توجه به وفور جنگلها وآب و هوای معتدل امكان زیست برای حیوانات،انواع پرندگان وحشی اعم از بومی و مهاجر دیده میشود كه از مهمترین پرندگان این منطقه می توان به كبك،تیهو،كبوتر چاهی،غاز،مرغابی،بلدرچین، قمری،چلچله، سبزه‌قبا، داركوب، دم‌جنبانك،‌ زرده‌وه ره، زیتوله،كلاغ،غوطه‌خوره و و از مهمترین حیوانات وحشی می توان به پلنگ، خرس، گرگ، روباه، خرگوش، مار،شغال،كل‌وبز،قوچ و میش،خوك و گراز اشاره نمود .

پوشش محلی مردم روستا :

پوشش آنان لباس كردی می‌باشد كه لباس زنانه به اسم« گجی» و مردانه به اسم «كواپا نتول» است.



منبع: http://sarkav.blogfa.com/post-21.aspx



بازدید (46)
اخبار هنري سايت اخبار هنري سايت شرام

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

طبقه بندی: روستا ها,
[ جمعه 30 تير 1391 ] [ 1:3 ] [ فريد عباسي ]


فهرست روستاهای استان کردستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


میهم سفلی

روستای آریان

پاپاله

شالیشل

معین‏آباد

آبباره

بلبان‌آباد

کانی‌رش

نگل

کیلانه

تیژتیژ

سرواله

دویسه

کانی کله

زیوه

سیا قول

مرانه

سیلم

باگردان

لند شیخان

هرمه

کارگ

اقوش

حمزه‌آباد امید

حاجی مامیان

شاهینی

عصرآباد

کلاتی

بزوش

گلیه

بیدره

نیزل

میانه

سوورکول

پیرخضران

بلچه سوور

چوین

لاویسان

گلان

برده سپید

هیلز اباد

هنگه ژاله

زونج

چناره

باقل اباد

جلیله

به ردرشه

پیرصفا

دره تفی

کولان

بیلو

سیف علیا

سیف سفلی

ساوجی

خاو

میرآباد

زنوری

سعداباد

کانی میران

باشماق

سردوش

قلقله

رشه ده

سلسی تازه

سلسی کهن

کولیت

بلکر

کله یونجه

سیاناو

درگاشیخان

هزار خانی

هزارکانیان

بالک

چور

ننه

نچه

رضاو

قلعه جی

حسن اوله

صلوات اباد

شارانی

روستای دل

دگاگا

لنج اباد

گاگل

میرگه دریژ

نی

وله ژیر

کماله

دزلی

زکریان

دره کی

ده مه یو

اسپریز

زوم

نوین

سلین

بلبر

هجیج

ژنین

بیله

موسک

چاولکان

چاوک

شه رکه

صوفیان

باخان

تودارملا

برقلا

عصر اباد

ده ره ویان

گوشخانی

گورگه ای

اسکل

پیران

کال

کر اباد

ده ره هرد

پلیاندر

پلوره

دوپلوره

ژان

ژریژه

پیچون

شایر

مولینان

نیاباد

احمد اباد

وه رو

تازه آباد عیسی آباد

دوورو

نسل

اویهنگ

بیساران

مازی بن

نژمار

سرنژمار

تنگی سر

سرومال

ککلی اباد

نیه ر

بوریدر

پایگلان

چشمیر

سورره توو

تووه سووران

وشکین

دره وشکه

ده بنیا

قلعه شیخان

شیخ شربتی

گزه رده ره

تاله وه ران

قلعه جوق

مرگ

المانه

الیمان

هجبنه

سپیار

هلوزان

کلکه جان

دیکانان

گواز

گویله

قمچیان

ویله

اگجه

گوگجه

هه واره گه رمه

هانه گرمله

كيمنه

بيدرواز

جانوره

دزاور

کانی دینار

ویسه

بهرام اباد

ونینه بالا

ونینه پایین

پیله

سه ر که ل

کلجی

گویزه کوره

بیه رشان

ساوسلیمانه

هنجیران

ناو

باوه ریز

نایسر

کانی سانان

کانی سپیکه

دوشان

ارندان

نوره

*کرجو

کانی مشکان

ملکشان

مربزان

بزان

که ره سی

سیس

بله سیس

زلکه

پالنگان

گله

گلیکران

گلین

قاضی جوب

کاشتر

نران

سمان

دره باغ

بوره بان

قصر یان

شینه

مویینه

اشکفتان

مارنج

میاوران

گزگزاره

ماچکه

مارنج

سمان

شهرک وحدت

قصریان

کیلک

اگر روستايي از قلم افتاده ببخشيد چون خودم فهرست را ويرايش كرده ام (اگر دوست داشتيد متشكرم   نظر بدين




بازدید (68)
اخبار هنري سايت اخبار هنري سايت شرام

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

طبقه بندی: روستا ها,
[ چهارشنبه 14 تير 1391 ] [ 20:34 ] [ فريد عباسي ]

تبلیغات
ورود
آخرين مطالب
سخني با دوستان

دوستان عزيز و بازديد كننده گان گرامي ميخواهم رمان تاريخي شرام را به شما معرفي كنم اميدوارم از خواندن ان لذت ببريد و نظرات خوبتان را برايم بگذاريد/من اين رمان را تقديم به تمامي تاريخ دوستان ايران و كردستان و علاقمندان به ادبيات تاريخي ايران و جهان مي كنم اميدوارم بتوانم سهم كوچكي از خدمت به تاريخ ايران و كردستان عزيز را داشته باشم

خبرنامه
با ثبت نام در خبرنامه آخرین مطالب و اتفاقات شرام را در ایمیل خود داشته باشید...
جهت ثبت نام در خبر نامه آدرس ایمیل خود را در کادر زیر بنویسید!
آمار سایت
بازديدهای امروز : 61 بازدید
بازديدهای ديروز : 2 بازدید
بازديدهای این هفته : 80 بازدید
بازدید این ماه : 166 بازدید
بازدید سال : 166 بازدید
كل بازديدها : 24,719 بازدید
كل کاربران : 3 عدد
كل مطالب : 184 عدد
كل نظرات : 24 عدد
امروز : شنبه 29 دی 1397